Szent Iréneusz Lyon második püspöke
Születése: 115 és 150 körül, Szmirna, İzmir, Törökország
Halála: 202 vagy 203 február 28, Lugdunum, Lyon, Franciaország
Születése: 115 és 150 körül, Szmirna, İzmir, Törökország
Halála: 202 vagy 203 február 28, Lugdunum, Lyon, Franciaország
Szent
Iréneusz - latinul: Irenaeus, görögül: Εἰρηναῖος . Született Szmirnában - İzmir, feltehetően 115 és 150 között. Elhalálozott 202 vagy 203
február 28-án. Korai keresztény egyház tanító, Lyon - Franciaországban - második püspöke lett.
ÉLETE
Születése idejét nem ismerjük. Kis-ázsiából származott, görög származású volt. Azokból a Kis-ázsiai keresztény közösségek egyikéből származott, amelyeket még az apostolok alakítottak. Tanítómestere Szent Polikárp püspök, aki valószínűleg János evangélistánál tanulhatott. Iréniusz kivándorolt néhány szír kereszténnyel, és 177 körül a Római Birodalomban, Galliában telepedett le Lugdunumban, a mai Lyonban. Itt 177-ben, Marcus Aurelius alatt keresztényüldözés tört ki. Iréniusz feladata az volt, hogy a bebörtönzött foglyokkal törődjön, akik viszont rajta keresztül tudták tartani a kapcsolatot az egyházközösséggel. A súlyosbodó üldözések előli megmenekülését az okozta, hogy éppen Rómában tartózkodott, ahol Lyon püspöke küldte azzal a feladattal, hogy a pápát finomabb eljárásra bírja a Kis-ázsiai montanistákkal szemben. Rómában ismerte meg az egyházat fenyegető gnosztikus felfogást. Visszatérése után Lyon első püspöke Photinusz, már vértanúhalált szenvedett, helyére Iréniuszt választották püspökké. A hagyomány szerint 202-ben, Septimius Severus császár idején császári csapatok vették körül a várost, a keresztényeket elfogták és kivégezték, Iréneuszt pedig olyan súlyosan bántalmazták, hogy belehalt sérüléseibe. Három évszázaddal később Tours-i Szent Gergely is megemlékezik Iréneusz haláláról.
TANÍTÁSA
A legismertebb műve, 'Az eretnekség ellen', latinul Adversus Haereses, melyben alaposan elemzi és cáfolja korának főbb gnosztikus tanait. Akkor ugyanis a katolikus hitre komoly veszélyt jelentett az egyházra a gnoszticizmus, melynek legismertebb képviselői Markión és Valentinus voltak. Iraeneus velük vitatkozva fejti ki tanításait.
Az öt könyvből álló írás egyik lényege, hogy a láthatatlan Isten annyira szereti az emberiséget, hogy emberré lett. Iréneusz párhuzamot von Ádám, az első ember és Krisztus között.
A teremtés eredményeképpen szerinte nem egy tökéletes világ jött létre, hanem egy olyan, amelyben az embernek megadatott a lehetőség, hogy állandóan tökéletesítse magát. A bűnbeesés nem véletlenszerű dolog, és nem a Sátán diadala, hanem arra szolgált, hogy letörje Ádám büszkeségét és gőgjét, és a folyamatos önfejlesztésre késztesse.
Az Ószövetség kegyetlenkedései ezért a kezdetleges emberi természet velejárói voltak. Jézus megszületése ebben a fejlődési folyamatban segíti az emberiséget. Jézus emberré lett, és Isten a saját örökké való életében akarja az emberiséget részesíteni úgy, hogy az ellentmondással teli emberi természetünket ne törje össze. Ez minden képzeletet felülmúló beteljesedés lesz az Istennel való közösségben.
A dogmatika Atyjának is nevezik Iréneuszt. Erre az ad alapot, hogy felismerte, hogy a gnosztikusok tanításával szemben Krisztus igaz tanítása csak úgy védhető meg, illetve adható tovább, ha a tanítást egységes rendszerbe foglalják. Ő állította össze a katolikus egyházban használt szent iratok listáját, kánonját. Ennek alapjául azokat az írásokat használta föl, amelyeket mindegyik keresztény közösségben használtak. A helyi eltérések esetlegessége számára azt bizonyítja, hogy azok nem Jézustól származtak.Görögül és kelta nyelven is prédikált, így szerepe volt a gallok megtérítésében.
ÉLETE
Születése idejét nem ismerjük. Kis-ázsiából származott, görög származású volt. Azokból a Kis-ázsiai keresztény közösségek egyikéből származott, amelyeket még az apostolok alakítottak. Tanítómestere Szent Polikárp püspök, aki valószínűleg János evangélistánál tanulhatott. Iréniusz kivándorolt néhány szír kereszténnyel, és 177 körül a Római Birodalomban, Galliában telepedett le Lugdunumban, a mai Lyonban. Itt 177-ben, Marcus Aurelius alatt keresztényüldözés tört ki. Iréniusz feladata az volt, hogy a bebörtönzött foglyokkal törődjön, akik viszont rajta keresztül tudták tartani a kapcsolatot az egyházközösséggel. A súlyosbodó üldözések előli megmenekülését az okozta, hogy éppen Rómában tartózkodott, ahol Lyon püspöke küldte azzal a feladattal, hogy a pápát finomabb eljárásra bírja a Kis-ázsiai montanistákkal szemben. Rómában ismerte meg az egyházat fenyegető gnosztikus felfogást. Visszatérése után Lyon első püspöke Photinusz, már vértanúhalált szenvedett, helyére Iréniuszt választották püspökké. A hagyomány szerint 202-ben, Septimius Severus császár idején császári csapatok vették körül a várost, a keresztényeket elfogták és kivégezték, Iréneuszt pedig olyan súlyosan bántalmazták, hogy belehalt sérüléseibe. Három évszázaddal később Tours-i Szent Gergely is megemlékezik Iréneusz haláláról.
TANÍTÁSA
A legismertebb műve, 'Az eretnekség ellen', latinul Adversus Haereses, melyben alaposan elemzi és cáfolja korának főbb gnosztikus tanait. Akkor ugyanis a katolikus hitre komoly veszélyt jelentett az egyházra a gnoszticizmus, melynek legismertebb képviselői Markión és Valentinus voltak. Iraeneus velük vitatkozva fejti ki tanításait.
Az öt könyvből álló írás egyik lényege, hogy a láthatatlan Isten annyira szereti az emberiséget, hogy emberré lett. Iréneusz párhuzamot von Ádám, az első ember és Krisztus között.
A teremtés eredményeképpen szerinte nem egy tökéletes világ jött létre, hanem egy olyan, amelyben az embernek megadatott a lehetőség, hogy állandóan tökéletesítse magát. A bűnbeesés nem véletlenszerű dolog, és nem a Sátán diadala, hanem arra szolgált, hogy letörje Ádám büszkeségét és gőgjét, és a folyamatos önfejlesztésre késztesse.
Az Ószövetség kegyetlenkedései ezért a kezdetleges emberi természet velejárói voltak. Jézus megszületése ebben a fejlődési folyamatban segíti az emberiséget. Jézus emberré lett, és Isten a saját örökké való életében akarja az emberiséget részesíteni úgy, hogy az ellentmondással teli emberi természetünket ne törje össze. Ez minden képzeletet felülmúló beteljesedés lesz az Istennel való közösségben.
A dogmatika Atyjának is nevezik Iréneuszt. Erre az ad alapot, hogy felismerte, hogy a gnosztikusok tanításával szemben Krisztus igaz tanítása csak úgy védhető meg, illetve adható tovább, ha a tanítást egységes rendszerbe foglalják. Ő állította össze a katolikus egyházban használt szent iratok listáját, kánonját. Ennek alapjául azokat az írásokat használta föl, amelyeket mindegyik keresztény közösségben használtak. A helyi eltérések esetlegessége számára azt bizonyítja, hogy azok nem Jézustól származtak.Görögül és kelta nyelven is prédikált, így szerepe volt a gallok megtérítésében.
Forrás ~ Internet