Alexandriai Szent Cirill élete
Alexandria
a 4. században az igaz hitért folytatott harccal az egész Egyház
figyelmét magára vonta. Szent Atanáz püspök utódai,
miközben őrizték a katolikus hitet, püspöki székük tekintélyét is meg
akarták szilárdítani. Arra törekedtek, hogy az egész keleti egyház, még a
konstantinápolyi és az antiochiai patriarchátusok fölé is kiterjesszék
fönnhatóságukat. Ez a szándék főként Teofilosz alexandriai és Aranyszájú
Szent János konstantinápolyi püspök vitájában nyilvánult meg. 403-ban,
az úgynevezett tölgyes zsinaton Teofilosz letétette Aranyszájú Szent
Jánost. E zsinaton Teofil kísérője unokaöccse,
az ekkor már pap Cirill volt.
Cirill
iskolázását Teofilosz irányította. Ezután Cirill bizonyos időt a
szerzetesek közt töltött, de hamarosan kiderült, hogy életmódjuk nem
neki való. Teofilosz 412-ben meghalt. Cirillt választották a helyébe, s
több mint harminc éven át volt püspök.
Igazhitűsége
és magánélete kifogástalan volt, de Teofiltól nemcsak egyházpolitikai
ambícióit örökölte, hanem indulatait is. Így például 418-ig nem volt
hajlandó fölvenni Aranyszájú Szent János nevét a püspökök névsorába,
akikről a liturgiában megemlékeztek, pedig a pápa ismételten
szorgalmazta. Azt válaszolta, hogy annak fölvétele egyenlő volna
Júdásnak az apostoli kollégiumba való visszavételével.
Cirill
egész életén át a tanulás és a kutatás embere akart maradni. Rendkívül
fontosnak tartotta, hogy a lehető legnagyobb pontossággal meghatározza a
Szentírás és a hagyomány tanítását. Kitartó, szorgalmas munkával arra
törekedett, hogy a hit misztériumait pontosan és világosan kifejtse.
Gondolatait szoros logikával építi, stílusa azonban már nem a klasszikus
rétoroké, hanem a bizantinizmus jegyeit - egyhangúság, kissé dagályos
bonyolultság- mutatja.
Hű
maradt az alexandriai teológiai iskola hagyományaihoz, de Origenésztől
elhatárolta magát, s ugyanígy az antochiai iskolától is. Hogy
személyiségét és életszentségét megérthessük, soha nem szabad
megfeledkeznünk arról, hogy Cirill inkább lelkipásztor mint tudós, és
inkább hadvezér a teológiai küzdőtéren mint dialogizáló békekövet.
Alig
lett püspök, máris ellentéte támadt Oresztész városprefektussal, aminek
véres összecsapások lettek az eredményei. Keményen szembeszállt
anovatiánus eretnekekkel, a zsidókkal és a pogányokkal is. Valószínű
alaptalanul gyanúsították azzal, hogy 415- ben legalábbis eszmei része
volt a város prefektusával jó barátságban lévő Hüpatia, platonikus
filozófusnő meggyilkolásában. Egy éjszaka a zsidók rátámadtak a
keresztényekre. Amikor megvirradt, a keresztények Cirill biztatására
viszonozták a támadást, majd száműzték a zsidókat a városból.
Életének
legnagyobb tette Mária istenanyaságának megvédése, ami igazában a
krisztológia és a szentháromságtan alaptételeinek megőrzése volt a
monofizitákkal és a nesztoriánusokkal szemben. 5 éves küzdelem volt ez,
csúcspontja az efezusi zsinat, mely 431-ben dogmaként mondta ki Mária
istenanyai méltóságát. Sokan szemére vetették akkor is, később is merev
ragaszkodását az igazsághoz és kérlelhetetlenségét ellenfeleivel
szemben. De éppen ez vall életszentségéről: fölismerte, hogy amikor a
kereszténység szívét és szemefényét éri támadás, akkor nem tárgyalni,
hanem harcolni kell.
428-ban
az egyiptomi szerzetesek egy csoportja panaszt tettek Cirill szigora
miatt Konstantinápolyban Nesztoriosz pátriárkánál, aki korábban szintén
szerzetes volt Antiochiában. Erkölcsileg feddhetetlen volt, de
tanításában nem egyszer félreérthetően fogalmazott, különösen a
Boldogságos Szűznek az akkor már elfogadott istenanyaságával, Theotokosz
nevével kapcsolatban.
Cirill
levelet írt Celesztin pápának, melyben Nesztoriosz tévedéseit
ostorozta. Celesztin erre zsinatot hívott össze, mely elítélte
Nesztorioszt, és egyúttal Cirillt bízta meg, hogy kimondja rá a
kiközösítést.
Theodoziosz
császár azon volt, hogy vonják vissza püspökének elítélését, hiszen
kinevezését ő szorgalmazta. Ezért egyetemes zsinatot hívott össze
Efezusba. A pápa helyeselte az intézkedést. A császár zsinatot hirdető
dekrétuma azt írta elő, hogy minden tartományt néhány püspök
képviseljen. Cirill viszont ötven püspökkel, tetemes számú pappal és
szerzetessel érkezett.
431.
június 21-én Cirill - 78 püspök tiltakozása ellenére - másnapra tűzte
ki a zsinat megnyitását. Arra szólította föl Nesztorioszt, hogy
,vádlottként' jelenjék meg a zsinat előtt, nem pedig arra, hogy
foglalja el helyét a zsinaton. Távollétében született meg a döntés:
Máriát valóban megilleti a Theotokosz cím, Nesztorioszt pedig
megfosztják hivatalától. Cirill ezzel az címzéssel közölte vele: 'Nesztoriosznak, az új Júdásnak'. Ennek hírére a város, amelyet Cirill
egyiptomi kísérete kellően előkészített, hangos örömtüntetést
rendezett. Úgy tűnt, hogy a dolognak vége, anélkül, hogy ezt a zsinatot
törvényesen megnyitották volna.
Valójában
a zsinat még nem fejeződött be. Amikor valamivel később megérkeztek
Kelet püspökei, tájékoztatták őket a dolgok állásáról. Azok néhány más
olyan püspökkel együtt, akik nem helyeselték Cirill vezetését, összesen
negyvenhárman külön 'zsinatocskára' gyűltek össze. Cirillt letették az
efezusi püspökkel, Memnonnal együtt, katonákat küldtek érte és
bebörtönözték. Ezek után érkeztek meg a pápai legátusok, akik
jóváhagyták Nesztoriusz letételét. Augusztus első napjaiban végül
megérkeztek a császári legátusok is Teodoziosz levelével: 'Jóváhagyjuk
Nesztoriosz, Cirill és Memnon letételét, amint Tisztelendőségtek
értésünkre adta.' -A zűrzavar teljessé vált.
Nesztoriosz
és Memnon engedelmeskedett, Cirill viszont kapcsolatot keresett az
udvarral. Teodoziosz gyűlést hívott össze Kalkedonba, és az a zsinatot
föloszlatottnak nyilvánította. A püspököknek engedélyezte a hazatérést,
Cirillnek és Memnonnak pedig meghagyta, hogy Efezusban várják meg ügyük
végét. Cirill azonban már úton volt Alexandria felé. Így végződött az
efezusi zsinat.
Rossz
érzésekkel telve és a dolgok folyásától némileg megtépázva Cirill
belátta, hogy eljött a kompromisszumok és engedmények ideje. Annál is
inkább készségesnek mutatkozott, mert Nesztoriosz visszavonult egy
kolostorba. Egyezség jött létre, amelyben Cirill föladta egyéni
elgondolásait, amelyeket a börtönben tizenkét elítélő tételben
fogalmazott meg. Aláírta a hitvallást, amelyet János, antiochiai
pátriárka küldött neki. Ezzel helyreállt a béke. Cirillnek egy híres
levele örökítette meg számunkra ezt az eseményt.
433-tól
Cirillről nem lehetett hallani, pedig még 11 évig volt pásztora
Alexandriának, mert tudjuk, hogy 444. június 27-én halt meg.
De
éppen ezek a csendes évek jelzik, hogy nem önmagáért kereste a
békétlenséget és a harcot. A kopt és a bizánci egyház június 27-én
emlékezik meg Szent Cirill püspök temetéséről. A római kalendáriumba
1882-ben vették föl ünnepét, február 9-i dátummal. 1969-ben áthelyezték
június 27-re.
Istenünk,
ki Szent Cirill püspököt a Boldogságos Szűz Mária Istenanyasága
igazságának győzhetetlen bajnokává tetted, kérünk, engedd, hogy akik a
Szűzanyát valóban Isten Anyjának hisszük, Fiad megtestesülésének
titkában üdvösséget találjunk!
Forrás ~ Szentek élete ~ Internet